..

Auto krēsliņu drošība

Vakar no Beno.lv saņēmām pasūtīto auto krēsliņu Oliveram. Olivers jau ir izaudzis gana liels, lai viņam būtu jāpāriet nākamajā krēsliņu kategorijā.
Jauno lielāko krēsliņu nopirkām tādu, kas montējas ar bērna skatu uz aizmuguri. Kāpēc? Praktiski visi krēsliņi, kas ir pārdošanā, taču ir ar skatu uz priekšu? Latvijā uz aizmuguri obligāti ir jāliek bērni tikai līdz gada vecumam. Bet tas nenozīmē, ka obligāti virziens ir jāmaina pēc gada.

Auto krēsliņš ir vajadzīgs tikai viena iemesla pēc – drošība. Mēs ar Noru esam piedzīvojuši auto avāriju, tāpēc zinām, ka drošība nav tikai abstrakta vajadzība priekš “citiem cilvēkiem, jo ar mani jau nekas nenotiks”. Gluži kā iegādājoties auto Kasko – mēs jau nepērkam to tāpēc, ka paredzam ka avarēsim, vai tāpēc ka gribam lai auto nozog. Taču ja Kasko nav nopirkts, un auto tiek sabojāts – zaudējumus nākas segt pašam. Taču kas notiek, ja esam ietaupījuši uz auto sēdeklīti un dēl tā notiek kas slikts? Tur nekāda naudas tērēšana vairs neglābs.

Teorētiskais pamatojums mums šķita gana pārliecinošs lai izvēlētos tieši atpakaļskata sēdeklīti. Nē, precīzāk – tas viss ir simtprocentīgi loģisks un pamatots, tur jau pat nav divu domu.

Ideja ir sekojoša.

  1. Gadu veca bērna galva sastāda 25% no ķermeņa svara, un notiekot frontālai sadursmei kamēr bērns sēž ar skatu uz priekšu, galva lidos uz priekšu ar milzīgu enerģiju. Izmantojot triecienpārbaudes lelles ir izmērīts, ka slodze uz kaklu šajās situācijās ir ap 300Kg, pie tikai 50KM/h ātruma. Medicīnas speciālisti iesaka nepārsniegt 130Kg slodzi. Ja bērns sēž atmuguriski, galva atspiežas pret atzveltni, un nav novērota slodze uz kaklu lielāka par 80Kg.

  1. Avarējot ar skatu uz priekšu, pastāv trīs riski:
  • Kakla ievainojumi dēl slodzes, kas var novest pie paralīzes vai nāves
  • Sejas ievainojumi dēļ lidojošiem stikliem un priekšmetiem no priekšas
  • Ievainojumi no drošības jostām, dēļ slodzes pret tām

Interesanti, ka Skandināvijā, kur rekomendētais vecums kad jāsēž pretēji braukšanas virzienam ir divi ar pusi gadu, ir pilnīgi atškirīga negadījumu statistika kā Vācijā, kur ierobežojums ir viens gads (tāpat kā pie mums).

Līdz viena gada vecumam, bērnu ievainojumu skaits avārijās ir līdzīgs Zviedrijā un Vācijā. Taču pēc viena gada, kad visi nopērk jaunus krēsliņus ar skatu uz priekšu, statistika liecina, ka Vācijā ievainojumu skaits pieaug ar milzīgu lēcienu (skat attēlu).

Triecienu testi, ko veikuši visiem zināmie ICRT, ADAC, kā arī Volvo un skandināvu apdrošināšanas kompānijas, norāda, ka bērns ir 5x drošāks, ja sēž pretim braukšanas virzienam cik vien ilgi ir iespējams (līdz trim gadiem, kamēr kājām vairs nav vietas). Nepārliecinātie var noskatīties ADAC testa video, kur pārbauda abu tipu sēdēšanas virzienus (atmuguriski un uz priekšu.

Varētu gan domāt – vai bērnam nav grūti braukt ar skatu uz aizmuguri? Bet padomājiet, viņš jau gadu brauca ar skatu uz aizmuguri, un nav pieradis braukt otrādi kā mēs (vai dusmīgās tantes autobusos). Kājām vietas vēl ir daudz, tās pārkaras pāri malai un tām nekas netraucē. Un kad bērns izaugs lielāks, arī tad aizmugurējā auto krēsla atzveltne netraucēs, jo kā zināms, bērni nekad nesēž taisni kā skolas solā. Tiem patīk kājas turēt virs galvas līmeņa, turēt krusteniski un visādi ķēmoties.

Krēsliņs ir ļoti kvalitatīvs, un tam ir daudz lielisku nieciņu kas padara dzīvi vieglāku, piemēram magnēti lencēs, lai tās var piestiprināt pirms bērna iesēdināšanas un tās netraucē. Visu krēslu var pārregulēt neko neizjautot un nečakarējoties – viena poga un viss regulējas. Iepriekšējam krēsliņam lai pārvietotu lences uz augstāku līmeni tās bija jāpārver citos caurumos, kas bija visai ilgs process.

Mūsu auto nav Isofix, bet arī jostu stiprinājumi ir vienkārši apbrīnojami paranoiski. Tiek izmantotas vairākas jostas vairākās kārtās, ir īpaša kāja kas balstās pret zemi, krēsls tiek piestiprināts arī pie priekšējā automašīnas sēdekļa, un kad nospriegots, beigās vēl ar atbalsta stieni iespiests pret aizmugures sēdekli.

Protams, es ceru ka neviens no drošības aspektiem nekad nebūs jāpārbauda, bet vismaz varam būt droši, ka esam darījuši visu ko varējām un izvēlējušies drošāko, nevis smukāko vai ar vislabāko nosaukumu (Recaro sēdeklīšiem Test.de sistemātiski dod zemus novērtējumus un tie pat no tā nemācās).

Krēsliņs saucas Besafe Izi Combi X3. Tas maksāja 250Ls. Besafe ir saņēmis lielu skaitu drošības testu sertifikātu un apbalvojumu.

Šī nav reklāma, un man neviens nejautāja raksīt tādu rakstu. Tas ir rakstīts tikai kā motivācija aizdomāties par savu bērnu drošību. Pirms krēsliņa pirkšanas, pievērsiet uzmanību ne tikai ražotāju un pārdevēju saldajiem vārdiem, bet pārbaudiet arī testus internetā, un apskatiet kāds ir vērtējums pie Stiftung Warentest, ADAC un citur.